10 sep. 2012

Virkbeskrivning...

Nu har jag försökt att skriva ner min virkbeskrivning 
av halsvärmaren.. Men inte vet jag om den blev  något
enklare... Jag har virkat runt hela tiden... Här hittar du
den ursprungliga beskrivningen....

Här finns nu min version:

Halsvärmare 
Här är min version av Garnstudios modell.
Garn: 2 nystan Duett  (rosa) eller 2 nystan Miami ( beige )
Virknål: nr 4
Lägg upp 72 lm, slut till en ring med en sm.

1 varv: Virka 5 lm, hoppa över 3 lm och virka 1 fm i var fjärde lm. Sista 5 lm fäst i den första lm-bågen
            med 1 fm.
2 varv- 13 varv :* 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 2 lm, 1 sm i fm*, upprepa*-*. Sätt ett märke så att du
            vet då du virkat ett varv. ( 18 bågar )

14 varv: Öka i var sjätte båge. **Virka *5 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 2 lm, 1 sm i fm * Upprepa *-* 6
            ggr, virka nu i samma båge 3 lm, 1 fm om lm-bågen, 2 lm, 1 sm i fm. ** Upprepa **-**
            3 ggr... Virka 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge,2 lm, 1 sm i fm. Nu är varvet klart....
15 varv- 16 varv: * 6 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 2 lm, 1 sm i fm*, upprepa*-*. Du har nu 21 bågar.

17 varv:**Virka *6 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 2 lm, 1 sm i fm * 6 ggr, virka nu i samma båge 3 lm,    
            1 fm om  lm-bågen, 2 lm, 1 sm i fm. ** Upprepa 3 ggr.
18 varv: * 7 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 2 lm, 1 sm i fm*, upprepa*-*. Du har nu 24 bågar.

19 varv: ** Virka * 7 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 2 lm, 1 sm i fm* upprepa *-* 7 ggr, virka nu i
            samma båge 3 lm, 1 fm om  lm-bågen, 2 lm, 1 sm i fm. **-** Upprepa 3ggr . Om du inte är i
            slutet av varvet så fortsätt virka lm-bågar tills du kommer till slutet....        
20 varv: Virka 7 lm i varje lm-båge, 1 fm. 26 bågar

Fortsätt med spets..


SPETS:
Virka först 1 v med 6 fm om varje lm-båge.

VARV 1: Virka 1 sm i var och en av de 3 första fm, 5 lm, i samma fm (som de 5 lm virkas upp från) virkas: [1 dst, 1 lm] 4 ggr, * hoppa över 5 fm, 1 fm i nästa fm, 1 lm, hoppa över 5 fm, i nästa fm virkas det: [1 dst, 1 lm] 5 ggr *, upprepa *-* Hoppa över 5 fm virka i fm i nästa fm, 1 lm, 1 sm i 4 lm som bildar den första dst. Virka 9 sm så att du kommer ned till fm.


VARV 2: 4 lm, i första fm virkas det [1 tredst, 2 lm] 5 ggr, hoppa över 2 dst, virka 1 fm i nästa dst, * 2 lm, i nästa fm virkas det: [1 tredst, 2 lm] 5 ggr, hoppa över 2 dst, virka 1 fm i nästa dst *, upprepa *-* v ut, avsluta med 2 lm och 1 sm i 2:a lm i början på varvet.
VARV 3: (Virka den första muschen så att den första stolpen ersätts med 2 lm)

*1 musch, se förklaring nedan,( mellan 3 dst ), 3 lm, upprepa 4 ggr, 1 fm (i fm mellan 3 dst-bågarna ),3 lm* Upprepa varvet ut. 1 sm i första muschen.

VARV 4: 1 lm, 3 fm om första lm-bågen, * 3 lm, 1 fm i den första av de 3 lm (= 1 picot), 3 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-* v ut, avsluta med 1 picot och 1 sm i första fm i början på v. Klipp av och fäst tråden.

Virka 1 v överst runt halsen så här:
3 fm om första lm-bågen, * 3 lm, 1 fm i den första av de 3 lm (= 1 picot), 3 fm i nästa lm-båge *, upprepa *-* hela vägen runt och avsluta med 1 picot och 1 sm i första fm i början på v. Klipp av och fäst tråden.


 1 musch = 3 st som virkas tills. Detta görs så här: Virka 1 st, men vänta med sista genomdragingen, virka 1 st till, vänta med sista genomdragingen, virka 1 st till, vänta med sista genomdragingen, omslag på nålen och drag tråden genom alla 4 öglorna på nålen.


Önskar alla som kikar in en fin dag !
Kraam
Sanne



15 kommentarer:

Felix sa...

Vilken jättesnygg halsvärmare! Kanske kan jag våga mig på att virka den... Tack för att du delade med dig av beskrivningen!

Septemberhälsningar
Elisabet

Emma - Från min sida sett sa...

SÅ fin! Önskar att jag kunde virka:)

Ha en fin måndag!

Sabelhagens Olivlund sa...

Halsvärmaren är så snygg, så det är nästan så jag måste lära mig virka:)). Tre volanghalsdukar har jag stickat efter ditt fina mönster, de är så underbart ljuvliga:)).
Ha en fin måndag.
Kram Maria

Tinis vita hem sa...

Halsvärmaren är lika vacker i alla färger! Skall försöka göra en enligt din beskrivning :)
kram Tini

Vardag och flärd sa...

Tack snälla för beskrivningen! Jag började virka från Dropsmönstret men det gick fel från början så nu ska jag försöka med ditt mönster istället.
Ha en fin dag!
Kram Eva

"Hemmet är min vrå" sa...

Ååå så fin, skulle göra vad som helst för att kunna lära mig att virka och sticka. Ha en fin vecka. Kram Mimmi

House and Garden by Bia sa...

Inte för att jag virkar, men sjalarna är jätte häftiga.
Kram Bia

Pia sa...

HYPERSUPER vackert!!!!!

Kraaamar!
-Pia-

Maria sa...

Oj vad fina dom är! Tack för beskrivningen, det här ska jag virka!

Rafaellascreativa sa...

Otroligt vackra, tack för att du delar med dig, !

Pirkkis sa...

♥♥♥

homemadebyanna sa...

Hej på dig!
Undrar om du tar upp beställning på dina alster½ Finns så mycket fint hos dig jag vill ha:)

kram
anna

♥ maaria sa...

Jättefint! <3

Unfortunately can't follow the tutorial in Swedish.
Did you make great changes on the original? Yours looks much nicer than the original picture at Garnstudios!

Anonym sa...

Jättefina! Tack för mönstret. Ska virka i Tildagarnet.TantUla

Sorani sa...

Wow...realry lovely...do you have a pattern? �� nico

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...