24 sep. 2012

Föråldringsprocess...

Min bräda har jag målat med ättiksblandning. Var en helt 
ny obehandlad brädstump innan... Här kan du följa med 
hur föråldringsprocessen och målandet går till....

Brädstumpen helt obehandlad. Beroende
på brädytan så får den lite olika nyans
då den är färdigt målad...

Måla med med te och låt brädan torka... Därefter 
målar du med ättiksblandningen...

Som består av ättika och stålull som fått stå några dagar.
Blandningen på bilden har stått några veckor och då är
 blandningen ganska rostfärgad. Men du kan måla med 
ättikan som haft stålull i, ävenom blandningen är helt ljus...
 Färgen kommer efter en stund...

Brädan obehandlad och den mörkare behandlad  med 
ättika. Färgen kommer efter någon minut...

Då brädan stått några timmar så blev den så mörk i färgen.

Då brädan är torr så målar jag lätt med vit färg över...
Sedan använder jag schabloner som jag målar texten
med...

 Den vita texten är målad med hobby akrylfärg och den svarta 
är gjord med Distress Ink...

Önskar en fin start på den nya veckan...
Kraam
Sanne

20 kommentarer:

Marthina, Holmbytorp sa...

Helt otroligt snyggt! Tack för att du delar med dig av så fint tips! Kram Marthina

Solstrimmor sa...

Verkligen som trolleri! Jag ska prova på en stege jag ska snickra ihop av gammalt virke!

Tack för att du delar med dej av så många fina tips och idéer!
Höstkram Eva-Mari

Vi i Villa Ville kulla sa...

Tack för tipset !!! Detta måste jag pröva !!! Brädan blev ju jättefin!!!
Ha en fortsatt skön Måndag!!
Kramar Lotta

Lyckoslanten sa...

Vill ju så gärna få till det där. Det är trolleri som allt annat du gör. ♥

Anonym sa...

Hei! Upeita nämä laudat, mutta voisitko kirjoittaa ohjeen myös suomeksi - en ihan kaikkea ymmärrä...kiitos etukäteen! p.s. mistä muuten olet ostanut nuo sabluunat?

Hanna sa...

blev så fint.
Kram
Hanna

Så Vitt Jag Vet sa...

Schabloonat tulevat Sinooperista...
Tässä ohje suomenkiellä : Laita etikka ja rautavilla
lasipurkkiin. Anna olla muutama päivä.

1. Maalla ensin lankku mustalla teellä. Anna kuivua.
2. Sitten maalat etikalla, vaikka näyttää siltä että
lankku ei värjäänny niin huomaat tunnin kuluttua että
lankku on tumma...

3. Maaalasin viimeksi vähän valkoisella maalilla...

Iris sa...

Kiitos kivasta ohjeesta!

Blåbärs och smultronstället sa...

Du gör så mycket fint:-) Tack för tipset, det måste jag prova, jag gillar att göra skyltar.
Kram Susanne

House and Garden by Bia sa...

Jätte snyggt blev det, man får kanske försöka vid tillfälle.
En jättebra idé!
Kram

Satu Pysselblogg ! sa...

Fint du har gjort, tack för allt du delar med dig av!
Kram Satu

Seralias Stuga sa...

Blir så inspirerad av ditt inlägg (även de tidigare, i ämnet) så jag måste ta mig tid att prova.

Ha de gott!
Mona

Hemma hos Märtha sa...

Så himla fint!! Måste jag testa! Tack för tipset!
Kram
Anne-Lie

Ekenäsliv sa...

Måste testa detta:-)
Gillar även idén med gatstenen!
Kram Anna

Lisa sa...

Tack för detta tips! Jag skall definitivt prova på detta! :)

Villa Humlebo sa...

Så häftigt!!

Måste provas vid tillfälle! :)
En liten fråga, när du målar småmöbler, spraymålar du de då?

Mvh Marie

Marianne sa...

Oj så bra det blev! kul pyssel:)
Måste testas!
Ha de så gott!
Marianne

Jojo sa...

Hej!
Tittade in på din blogg och kvar lämnade jag :) Verkar som ett roligt tips, med ättikan, det måste jag testa ;) Ska läsa lite till och njuta av dina fina bilder!
Ha en fin kväll!
Jojo

Anonym sa...

Hej. Använder du vanlig stålull som har tvållödder i sig?

Så Vitt Jag Vet sa...

Jo sådan stålull som du köper i järnaffär.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...