29 jan. 2014

En stickad mössa...

På veckoslutet hade vi födelsedags och magisterskaffe för 
dottern. Dotterns gudmor och hennes dotter hade så fina
stickade mössor när de kom på kalas... Jag var ju inte sen 
att försöka sticka en mössa till mej också.

Här är mitt mönster till mössan :
Garn: 100 gr Novitas Kaiku ( 100gr = 192m )
Stickor: 4 1/2 och 6 1/2 ( jag använde rundstickor )
Lägg upp 72 m sticka resår 1 r, 1 a, i 5 cm med stickor 4 1/2.
Öka jämt 8 m på sista resårvarvet. 
Byt till stickor 6 1/2 och sticka *10 m rätt, 10 m avigt*
upprepa 4 gånger (80m). Sticka i 20 cm.
 Sticka du ihop 2m hela varvet runt ( 40m )och börja sticka 
resårstickning 1 r, 1 a, i 2cm. 
Sticka tillsammans 2m hela varvet, nu bara rätstickning ( 20 m)
Stick 2varv och därefter tar du ihop varannan m. stickar ett varv 
och därefter träd en tråd genom de sista maskorna.

Önskar er alla en fin onsdag. Här snöar det vacker
just nu...
Kraam
Sanne

5 kommentarer:

Tinis vita hem sa...

Mössan blev fin och bloggerskan likaså :)
Ha en fin och solig dag!
kram Tini

Unknown sa...

Hieno tuli. Nyt ei pää palele pakkasilla.

Ihanaa keskiviikkoiltaa. <3

artemanoCReativ & ¡ánimo! sa...

So beautiful! I like it :o)

Mil besitos, Christl

Lyckoslanten sa...

Fina du! Och så härligt att få fira dottern dubbelt! ♥

Anette Ryan sa...

Så fin mössa! Är det där du? Jag tror aldrig jag sett en bild på dig så. Jättefin.
Sånna mössor var jättepoppis här och jag har en kompis som stickade och sålde dem. Hon satte på tjusiga stora blommor på sidan.
Kram Anette

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...