8 okt. 2011

Löv och mönsterbeskrivning till axelvärmare...

Höstlöven virvlar omkring...

Trodde att alla blommor och löv blåst sin väg efter gårdagens 
storm. Men nog finns det löv att kratta och sommarblommorna 
finns det lite kvar av. Snart är det höstdekorationernas tid...

Lovade översätta mönsterbeskrivningen till axelvärmaren/
ponchon som jag visat i ett tidigare inlägg. Mönstret kommer
 från den finska tidningen Suuri Käsityö nr 9 2011.

Här kommer en fri översättnig:
AXELVÄRMARE
Storlek: S/M, (L/XL)
Omkrets: 116 (128) cm och hel längd ca 45 (49) cm.
Garn : Novita Chrystal 400 (450) gr. Stickor nr 12
Masktäthet: 8 m o 12 v = 10 cm. Kontrollera stickfasthet.

Resåstickning: 1 r, 1 a.
Slätsticking: Rätst. på rätsidan. Avigst. på aviga sidan.
Rätsickning: Alla varv rätst.

Lägg upp 37 (40) m och sticka från styckets rätsida (= överkant) 3 m slätstickning, 22 (25) m rätstickning och 12 m slätstickning (mönster). Sticka i fortsättningen alla maskor i denna ordning, men gör på 9:de varvet en fläta med de 12 släta m. FLÄTA: flytta 6 m på hjälpsticka bakom arbetet, sticka 6 rm och sticka sedan maskorna rät från hjälpstickan. Upprepa flätan vart 14:de varv.
Då du stickat 30 ( 34) v, gör ett figurveck, maska av vart annat varv 1x4 m och 4x1 m (i höger kant) . Öka sedan i samma kant vart annat varv 4x1 m och 1x4 m. Fortsätt med att sticka "mönster" på alla maskor i 40 (46) varv och upprepa figurvecket i samma sida som innan. Sticka ännu "mönster" på alla maskor i 30 (34) varv, maska av.
Montering: Sy ihop figurvecken. Plocka 50 (54) m  i övre kanten och sticka resår i 8 cm. Maska av. Sy ihop sömmen mitt bak.

Njut av höstens färger denna sköna oktoberlördag!
Kraam
Sanne

11 kommentarer:

Lyckoslanten sa...

Här hittar jag tre underbara inlägg! Trevligt med ljusslingan och så fint det är att fotografera mot höstlöv. Stövlar, poncho och sockor med knappar är snygga alla tre! Du är aldrig sysslolös!
Ha en skön helg! ♥

Johanna Stålros sa...

Åhh tack för stickbeskrivningen- den ska jag ge till min mamma;) så får hon äran att göra den till mig, för jag kan ju inte....Önskar dig en jättefin dag. Kram Johanna

Jenny sa...

Jag tycker det är så vackert med löven nu, hoppas de inte blåser bort på en gång bara... Vilken fin axelvärmare, önskar jag kunde sticka...
Ha en trevlig helg, kram Jenny

HEMMA sa...

Tack så mycket för dina fina kommentarer! :)
Roligt att höra att ni gillar sovrummet och mina små projekt kommer upp på bloggen bara jag får hem dem, lånar föräldrarnas källare som arbetsplats då det inte alltid finns extra utrymme att ta till...
Ett skönt veckoslut till dig också!
MALIN

Hanna sa...

Hej!
Vackra höstbilder och söt axelvärmare.
Ha en fin lördag.
Kram
Hanna

Anette Ryan sa...

Hösten är så vacker. När vi har höst här i Melbourne så brukar jag söka upp gator eller en park där det finns mycket europeiska träd så att man kan få uppleva "riktig höst". Jag försöker förmedla känslan till mina tjejer av höst och lär dem gå och sparka i löven och lyssna till det frasande ljudet :-)
Trevlig helg!
Anette :-)

Livet på Vestergård sa...

Så vackert du har med löven hos er.
Bra att du ger stickbeskrivning. Kanske blir det att skaffa garn :)
Kram kicki

Riitta Sinikka sa...

Suloiset syksyn värit!Hyvää viikonlopun jatkoa!

Snäckskalsdalen. sa...

När jag fick syn på översta bilden fick jag en sån där oerhörd känsla av mys, en sådär stark känsla som man mer sällan får. Bilden och motivet är helt underbart och innefattar allt positivt jag vet med hösten, så härligt!
Och tack för fint mönster!
Agneta kram

Hulda sa...

Utrolig lekre bilder du tar! Fant deg via Hällkulla. Er både imponert og inspirert av det jeg ser hos deg. Vakkert ute i høstløvet, herlige støvler du har kjøpt deg. Virkelig høstvakkert! -Husfruas Memoarer-

Unknown sa...

Fina bilder det bli med dessa guldiga löv.

Tack för beskrivningen, nu ska jag införskaffa garn :)

Kram Maria

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...